Wystawa: Niewinne oko nie istnieje
fot. materiały prasowe organizatora
https://www.facebook.com/events/151819065708973/
Organizatorzy zapraszają na wernisaż i wystawę prac Wojciecha Wilczyka fotografującego polskie synagogi, bejt ha-midrasze oraz domy modlitwy, które nie pełnią obecnie funkcji kultowej. To zdjęcia ponad trzystu obiektów pełniących aktualnie funkcję garaży, remiz, warsztatów, manufaktur, muzeów, bibliotek, domów kultury lub pustostanów zagrożonych katastrofą budowlaną.
Wernisaż wystawy "Niewinne oko nie istnieje" Wojciecha Wilczyka będzie można oglądać odbędzie się 8 marca 2019 roku o godzinie 18:00 w Białymstoku. Ekspozycja prezentowana będzie do 5 maja 2019 roku od wtorku do niedzieli, w godz. 10:00-17:00 Miejsce: Białostocki Ośrodek Kultury/Centrum im. Ludwika Zamenhofa, Warszawska 19. Bilety: wernisaż i niedziele – wstęp wolny, pozostałe dni – 4 zł.
Opis organizatora:
Fotograficzny projekt „Niewinne oko nie istnieje” powstał w latach 2006-2008. W ramach tego przedsięwzięcia Wojciech Wilczyk fotografował synagogi, bejt ha-midrasze oraz domy modlitwy, które zlokalizowane są w obecnych granicach państwa polskiego i nie pełnią funkcji kultowej. W dokumentacji finalnie znalazły się zdjęcia ponad trzystu obiektów pełniących aktualnie funkcję garaży, remiz straży pożarnej, warsztatów, manufaktur, muzeów, bibliotek, domów kultury lub pustostanów zagrożonych katastrofą budowlaną.
W styczniu 2009 roku, podczas pierwszej wystawy projektu w Galerii Atlas Sztuki w Łodzi, miała też miejsce premiera książki „Niewinne oko nie istnieje”, w której znalazły się fotografie 305 budynków, gdzie każdy z obiektów opatrzony jest obszernym opisem zawierającym jego historię i charakterystykę typu architektury. W albumie znalazły się też zapisy rozmów z obserwatorami fotograficznych działań Wilczyka. W trakcie prezentacji projektu dialogi te – czytane przez radiowych lektorów – towarzyszą fotografiom.
Uciekając od patosu i motywu kalendarzowej pamiątki z podróży do Polski, Wilczyk tworzy zapis form z przeszłości, które pozornie wrosły we współczesny pejzaż, ale wciąż od niego odstają, budząc pamięć powikłanej przeszłości.
Adam Mazur, oryginalny kurator wystawy
Wojciech Wilczyk (ur. 1961) – poeta, fotograf, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw, wykładowca na Akademii Fotografii w Krakowie.
Autor trzech tomów poetyckich: "Steppenwolf" (1997), "Eternit" (2003), "Realizm" (2017) oraz fotograficznych projektów dokumentalnych: "Czarno-Biały Śląsk" (1999-2003), "Kalwaria" (1995-2004), "Życie po życiu" (2004-2006), "Postindustrial" (2003-2007), "Niewinne oko nie istnieje" (2006-2008), "Święta Wojna" (2009-2014) oraz – wspólnie z Elżbietą Janicką – "Inne Miasto" (2011-1012).
Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize. Otrzymał wyróżnienie w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku 2009 (album "Niewinne oko nie istnieje") oraz nagrodę Photo Book of the Year 2014 w konkursie Grand Press Photo 2015 (album Święta Wojna). Od 2009 roku prowadzi blog https://hiperrealizm.blogspot.com/. Wspólnie z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt "Blue Pueblo" (2013-2014), łączący tekst i fotografie, któremu towarzyszył artbook wydany w nakładzie 350 numerowanych i sygnowanych egzemplarzy.
Wystawa została wyprodukowana przez Atlas Sztuki i jest jego własnością.
Szczegóły na stronie wydarzenia.
Data publikacji: 26.02.2019
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»