Z cyklu Dizajn na Fali: Moda na dizajn z PRL jako poszukiwanie tożsamości kulturowej?

Z cyklu Dizajn na Fali: Moda na dizajn z PRL jako poszukiwanie tożsamości kulturowej?

Organizatorzy zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Dizajn na Fali. Tematem najbliższego wydarzenia będzie: Moda na dizajn z PRL jako poszukiwanie tożsamości kulturowej.

Gośćmi spotkania będą dr Agata Szydłowska - badaczka, autorka książek i kuratorka wystaw oraz Daniel Stoiński - kulturoznawca, właściciel autorskiej pracowni renowacji mebli Daniel Stoiński Redesign.

Wydarzenie obędzie się 20 czerwca 2024 roku o godzinie 18.00 w Krakowie. Miejsce: Sala audiowizualna w budynku Muzeum Manggha. Nie obowiązują zapisy. Koszt udziału: 5 zł za osobę. Płatności dokonuje się stacjonarnie w recepcji od wtorku do niedzieli oraz w dniu spotkania w godzinach 10.00–17.30 lub online. Liczba miejsc ograniczona. Organizatorzy proszą o przyjście z co najmniej 15-minutowym wyprzedzeniem.

— Z zaciekawieniem krytycy i historycy dizajnu obserwują silny powrót do estetyki powojennego wzornictwa, szczególnie w aranżacji prywatnych wnętrz i komercyjnych lokali użytkowych. Prym w tej tendencji wiodą tak zwane polskie klasyki dizajnu – meble, głównie krzesła, fotele, komody, mniejsze meblościanki i akcesoria do wnętrz produkowane w Polsce Ludowej. Przedmioty niegdyś źle kojarzone, bo reprezentujące upolitycznioną estetykę, dzisiaj zachwycają młodych kolekcjonerów zaklętym w nich czarem minionej epoki – czasów, które znają wyłącznie z filmów dokumentalnych i z rodzinnych przekazów — przekonują organizatorzy.

Na bazie wdrożonych wzorów mebli z minionej epoki powstało kilka luksusowych marek, a więksi polscy producenci wprowadzili do swej oferty siedziska zbliżone do Fotela 366 Józefa Chierowskiego, czy Krzesła 200-190 Rajmunda Hałasa. Coś, co wydawało się chwilowym trendem, opartym na nostalgii, prawdopodobnie wydobyło silną potrzebę odnajdywania tożsamości kulturowej w materialnej tkance naszego najbliższego otoczenia. Powrót do rodzimych historycznych wzorów i odrzucenie dogmatu „nowości” dużo mówi o młodych pokoleniach konsumentów — czytamy na stronie wydarzenia.

Szczegóły na stronie stronie muzeum.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»